Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Madách- Arany Anna

2019. január 10. - rinfelm-kissat

Madách Imre: Az ember tragédiája

 

  1. Jelentősége:

 

  • késő romantikus magyar alkotás
  • egyetemes problémák feszegetése
  • (alapvető) kérdések amikre válaszol:
    • létbölcseleti érdeklődéssel
    • emberi lét értelme
    • történelem menete
  • Firtatja: (istennel kapcsolatban)
  • isteni gondolkodás szerepét
  • az emberi világban betöltött helyét
  • cselekvési, döntési szabadságának lehetőségeit
  • Értelmezése:
  • saját létünk tudatosabb mélyebb megélésének lehetőségeit is jelenti

 

  1. Életrajz - Pályakép

 

  • 1823-1864
  • Alsó-Sztregova
  • középnemesi család
  • Váci piarista gimnázium; magántanulója
  • Pesti egyetem; filozófiai tanfolyam
  • Jogi kar
  • ügyvédi vizsga
  • Nógrád megye másodjegyzője
  • Közéletben ismerté válik, mint
  • szabadelvű ellenzéki szónok
  • Barátság: Szontagh Pál (Lucifert róla mintázta)
  • Fráter Erzsébet:
  • feleségül vette
  • elváltak
  • Szabadság harc idején:
  • megyei főbiztos
  • család súlyos veszteségei
  • fegyverek, bujdosók rejtegetése
  • bebörtönözték
  • Visszatért a közéletbe
  • országgyűlési képviselő
  • Fontosabb műve: Lantvirágok - Verses kötet

 

  1. Keletkezéstörténete:

 

  • Írta: 1859 febr. - 1860 márc.
  • Elküldte Arany Jánosnak (kortársak)
  • megállapította: silány Faust utánzat
  • később mégis tovább olvasta
  • belátta elhamarkodott ítéletét
  • hibátlan felépítésű:
    • szerkezetileg
    • gondolatilag
  • javításra szorul:
  • verselése
  • nyelvezete
  • Madách elfogadta Arany módosítási javaslatit
  • Kiadták: 1862 januárjában

 

  1. Mű:

 

  1. szerkezet

 

  • Térszerkezet:
  • nincsenek hagyományos tagolódások
  • 15 szín:
  • keret
  • álom

 

  • Időszerkezet:
  • (a cselekmény indulásának kitüntetett ideje a végtelen egy véges pillanata:)

A teremtés befejezésének mozzanata

  • a mennyekhez végtelen idő tartozik
  • az emberpár létéhez:
  • mitikus idő
  • véges történelemi
  • egyéni életidő kapcsolódik (mert nem ehettek a halhatatlanság fájának gyümölcséből)
  • az álomszínek: a végtelen idő kinagyított folyamatának időpillanata

 

  • Belső szerkezet: (álomszínekben)
  • Ádám és Lucifer között folyó vita
  • Ádám a tudatszerzés útját járja az időben
  • színek középpontjában: előző színben megfogalmazott eszme megvalósult formája áll
  • Ádám tapasztalat legyen:

eszme anyaggá válva elkorcsosul

  • csalódás (szükségszerűen)
  • Lucifer által manipulált álmok
  • Az eszmék csak tökéletlen porban testesülhetnek meg
  • Fiktív történelmi tablók: Ádám Párizsig történelem alakító nevet visel
  • szemlélődő magatartás Londontól jut érvénybe
  • Éva által a színekben egyszerre:
  • kívül
  • belül
  • szemlélődés és cselekvés kettőssége (nyelvileg is megjelenik)

 

  1. Jellemek, szereplők viszonyrendszere, értelmezések:

 

  • Úr és Lucifer közötti konfliktus: metafizikai, tapasztalati
  • Ádám és Lucifer: főszereplők

Isten és Éva: mellékszereplők

  • Ádám és Lucifer fölé emelkedik Éva a hétköznapiassággal

 

  1. Eszmék:

Álomszínek

Eszme

Egyiptom

az egyén szabadsága

Athén

(demokrácia=) egyenlőség a közösségben

Róma

menekülés a kéjbe

Konstantinápoly

testvériséget hirdető kereszténység

Prága (I-II.)

menekülés a tudományba

Párizs

szabadság, egyenlőség, testvériség

London

szabad verseny

falanszter

egyenlőség helyett egyformaság

az űr

menekülés az anyagtalanba

eszkimó szín

a testvériség elkorcsosulása, eszme nélküli állapot, az anyag vegetatív léte

 

 

Arany Anna

A bejegyzés trackback címe:

https://deakeosztaly2016-2020.blog.hu/api/trackback/id/tr7114553700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása