Petőfi Sándor (1823- 1849)
Neve szinte a költő szinonimája. Művészete a romantika kiteljesedése és meghaladása egyben. Külföldön legismertebb költőnk, „az istenek magyar kedvence”. Az életrajz ritka harmóniában „hitelesíti” az életművet.
- Kiskőrös 1823 jan. 1., Hrúz (!) Mária, Petrovics István --- később tönkremegy
- Gondos iskoláztatás után keserves vándorévek (katona, vándorszínész).
- Pápán Jókai barátsága --- Vörösmarty támogatása nyomán 1844-től Pesten
- Vörösmarty, Bajza, Toldi --- „a romantikus triász”, befolyásos költő, kritikus, szerkesztő
- Pesti Divatlap, A helység kalapácsa c. vígeposz, János vitéz
- Csapó Etelke – Cipruslombok Etelke sírjáról, Mednyánszky Berta- Szerelem gyöngyei
- 1866 Szalkszentmárton: Felhők (66 epigramma) --- Levél Várady Antalhoz
- Tízek Társasága,
- Szendrey Júlia (Reszket a bokor, mert …), -1000szer Júlia,
- 1847 Arany barátsága
- 1848 március 15., választási kudarc, Az apostol
- A szabadságharc alatt konfliktusok, anyagi gondok, Bem, Segesvár
Sokoldalú, „színjátszó” költő
- Indulás: a népiesség jegyében, a romantikus almanach- líra, pátosz helyett köznapi. Magyaros verselés, népdal forma, egyszerűség, helyzetdalok, életképek, Befordultam a konyhára, Megy a juhász a szamáron, Hortobágyi kocsmárosné
- Intim családi líra Egy estém otthon, István öcsémhez, Füstbe ment terv
- Új tájeszmény Az Alföld, A puszta, télen
- Szerelmi szerepek: Cipruslombok Etelke sírjáról szentimentalizmusa, Szerelem gyöngyei
- A byroni spleen szerepére az 1845-6-os alkotói válság idején (Felhők ciklus) pesszimizmus és világfájdalom – A bánat? Egy nagy oceán, Itt állok a rónaközépen
- A vátesz szerep: közéleti/ politikai költészet: Szabadság, szerelem epigramma
- Hitvesi líra (Babits: „a zseni álarcába bújt nyárspolgár”) Szeptember végén, Minek nevezzelek
Forradalmi látomásköltészet , Levél Várady Antalhoz (1846)
Nemzeti és egyetemes emberi szabadság ügye
Haladás a végső cél felé (szabadság, boldogság)
Utolsó nagy harc hozza el
Bibliai képek – vízözön – vérözön
Egy gondolat bánt engemet
- Romantikus rapszódia
- Aktív / passzív halál --- szemben a közfelfogásal
- A versmondat, fokozás, a csata dinamizmusa
- Fordulópont a Világszabadság – a jambus helyett méltóságteljes anapesztus sorok (mezején) A megsejtett világforradalom vízióját az Egy gondolat bánt engemet c. költeménye jeleníti meg.
- Keletkezése:
1846 végén írta, szilveszteri vers. Az esztendő utolsó napján eltöpreng a jövőről.
- Látomásvers, a műfaja: rapszódia.
- – Csapongó, változó ritmika jellemzi,
- – hangulatok, érzelmek áradnak (elégikus, szenvedélyes, szentimentális).
- Szerkezet:
1.) A vers két kulcsszava: a világszabadság és a halál:
a világszabadságért folyó küzdelemben a költő a hősi harcot és a halált is vállalja.
2.) Kompozíciója: 3 részből áll.
– 1-12. sor: Témája: a halál.
Kétféle halál lehetőségét állítja szembe egymással:
- 1-8.sor:
- lassú, hétköznapi,
- metaforái:
- a féreg rágta lassan pusztuló virág,
- üres szobában álló lassan elégő gyertyaszál;
- ezeket elutasítja:
- negatív töltésű szavak;
- kétszeres tiltó felkiáltás.
- 9-12. sor:
- az előző statikus képekkel szemben álló halál víziója;
- dinamikus, gyors, erőszakos halálfajtákat mutat be:
– villám sújtotta fa;
– vihar kicsavarta fa;
– mennydörgés ledöntötte szikla.
- Az igenlő felszólítások nyomatékosítják vágyait (Legyek…,Legyek…)
- 13-30.sor
- Ennek a szerkezeti résznek a 18 sora egyetlen hömpölygő feltételes összetett mondat.
- Témája: a világ népeinek ütközete a szabadságért, melyben a költő az életét adja.
- Az első 13 sor a feltételeket bontja ki: mikor szeretne ő meghalni.
- A hegyi táj eltűnik, egy óriási síkság látomása jelenik meg;
- mely egy harcmező, ahol a világ minden szolga népe elfér;
- ezek felsorakozva indulnak a világszabadságot kivívni.
- A szerkezeti rész 2. fele a főmondat.
- Alapgondolata annak a vágynak a megfogalmazása, hogy ő is a csatamezőn szeretne lenni (ott…, ott…,), sőt sokkal tovább megy, mert életét szeretné áldozni ebben a csatában.
- Ez a 10 sor a vers érzelmi csúcspontja: itt teljes. be az életáldozat.
- A hangokkal (harsog, kiáltás, acél zörej, ágyúdörej), dinamikus mozgásokkal (a jambikus sorokat itt anapestusok gyorsítják) és a színekkel ( főként a vörös ) válik a jelenet képszerűvé.
- A 3. szerk.részben (31-36.sor) hangnemváltással folytatódik:
- a csatazajt felváltja az ünnepélyes, lassú gyászzene,
- a vörös színt a fekete,
- a verszene is megváltozik: a jambusokat spondeusok lassítják.
A harcmezőn elesettek temetésének látomása zárja a verset.
A rapszódiát a vers legfőbb gondolatával (világszabadság) jelszavával fejezi be.
A XIX. Század költői
- Modern ars poetica - küledtéstudat
- Lángoszlop, Isten küldötte (Biblia)
- A boldog jövő politikai feltételrendszere: felvilágosodás, polgári társadalom és szocializmus