Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Petőfi Sándor

2020. február 20. - rinfelm-kissat

Petőfi Sándor (1823- 1849)

Neve szinte a költő szinonimája. Művészete a romantika kiteljesedése és meghaladása egyben. Külföldön legismertebb költőnk, „az istenek magyar kedvence”. Az életrajz ritka harmóniában „hitelesíti” az életművet.

 

  • Kiskőrös 1823 jan. 1., Hrúz (!) Mária, Petrovics István --- később tönkremegy
  • Gondos iskoláztatás után keserves vándorévek (katona, vándorszínész).
  • Pápán Jókai barátsága --- Vörösmarty támogatása nyomán 1844-től Pesten
  • Vörösmarty, Bajza, Toldi --- „a romantikus triász”, befolyásos költő, kritikus, szerkesztő
  • Pesti Divatlap, A helység kalapácsa c. vígeposz, János vitéz
  • Csapó Etelke – Cipruslombok Etelke sírjáról, Mednyánszky Berta- Szerelem gyöngyei
  • 1866 Szalkszentmárton: Felhők (66 epigramma) --- Levél Várady Antalhoz
  • Tízek Társasága,
  • Szendrey Júlia (Reszket a bokor, mert …), -1000szer Júlia,
  • 1847 Arany barátsága
  • 1848 március 15., választási kudarc, Az apostol
  • A szabadságharc alatt konfliktusok, anyagi gondok, Bem, Segesvár

Sokoldalú, „színjátszó” költő

  • Indulás: a népiesség jegyében, a romantikus almanach- líra, pátosz helyett köznapi. Magyaros verselés, népdal forma, egyszerűség, helyzetdalok, életképek, Befordultam a konyhára, Megy a juhász a szamáron, Hortobágyi kocsmárosné
  • Intim családi líra Egy estém otthon, István öcsémhez, Füstbe ment terv
  • Új tájeszmény Az Alföld, A puszta, télen
  • Szerelmi szerepek: Cipruslombok Etelke sírjáról szentimentalizmusa, Szerelem gyöngyei
  • A byroni spleen szerepére az 1845-6-os alkotói válság idején (Felhők ciklus) pesszimizmus és világfájdalom – A bánat? Egy  nagy oceán, Itt állok a rónaközépen
  • A vátesz szerep: közéleti/ politikai költészet: Szabadság, szerelem epigramma
  • Hitvesi líra (Babits: „a zseni álarcába bújt nyárspolgár”) Szeptember végén, Minek nevezzelek

Forradalmi látomásköltészet , Levél Várady Antalhoz (1846)

Nemzeti és egyetemes emberi szabadság ügye

Haladás a végső cél felé (szabadság, boldogság)

Utolsó nagy harc hozza el

Bibliai képek – vízözön – vérözön

Egy gondolat bánt engemet

  • Romantikus rapszódia
  • Aktív / passzív halál --- szemben a közfelfogásal
  • A versmondat, fokozás, a csata dinamizmusa
  • Fordulópont a Világszabadság – a jambus helyett méltóságteljes anapesztus sorok (mezején) A megsejtett világforradalom vízióját az Egy gondolat bánt engemet c. költeménye jeleníti meg.
  • Keletkezése:

1846 végén írta, szilveszteri vers. Az esztendő utolsó napján eltöpreng a jövőről.

  • Látomásvers, a műfaja: rapszódia.
  • – Csapongó, változó ritmika jellemzi,
  • – hangulatok, érzelmek áradnak (elégikus, szenvedélyes, szentimentális).
  • Szerkezet:

1.) A vers két kulcsszava: a világszabadság és a halál:

a világszabadságért folyó küzdelemben a költő a hősi harcot és a halált is vállalja.

2.) Kompozíciója: 3 részből áll.

– 1-12. sor: Témája: a halál.

Kétféle halál lehetőségét állítja szembe egymással:

  • 1-8.sor:
    • lassú, hétköznapi,
    • metaforái:
      • a féreg rágta lassan pusztuló virág,
      • üres szobában álló lassan elégő gyertyaszál;

 

    • ezeket elutasítja:
      • negatív töltésű szavak;
      • kétszeres tiltó felkiáltás.

 

  • 9-12. sor:
    • az előző statikus képekkel szemben álló halál víziója;
    • dinamikus, gyors, erőszakos halálfajtákat mutat be:

– villám sújtotta fa;

– vihar kicsavarta fa;

– mennydörgés ledöntötte szikla.

    • Az igenlő felszólítások nyomatékosítják vágyait (Legyek…,Legyek…)
  • 13-30.sor
    • Ennek a szerkezeti résznek a 18 sora egyetlen hömpölygő feltételes összetett mondat.
    • Témája: a világ népeinek ütközete a szabadságért, melyben a költő az életét adja.
    • Az első 13 sor a feltételeket bontja ki: mikor szeretne ő meghalni.
    • A hegyi táj eltűnik, egy óriási síkság látomása jelenik meg;
    • mely egy harcmező, ahol a világ minden szolga népe elfér;
    • ezek felsorakozva indulnak a világszabadságot kivívni.
  • A szerkezeti rész 2. fele a főmondat.
    • Alapgondolata annak a vágynak a megfogalmazása, hogy ő is a csatamezőn szeretne lenni (ott…, ott…,), sőt sokkal tovább megy, mert életét szeretné áldozni ebben a csatában.
    • Ez a 10 sor a vers érzelmi csúcspontja: itt teljes. be az életáldozat.
    • A hangokkal (harsog, kiáltás, acél zörej, ágyúdörej), dinamikus mozgásokkal (a jambikus sorokat itt anapestusok gyorsítják) és a színekkel ( főként a vörös ) válik a jelenet képszerűvé.
  • A 3. szerk.részben (31-36.sor) hangnemváltással folytatódik:
    • a csatazajt felváltja az ünnepélyes, lassú gyászzene,
    • a vörös színt a fekete,
    • a verszene is megváltozik: a jambusokat spondeusok lassítják.

 A harcmezőn elesettek temetésének látomása zárja a verset.

A rapszódiát a vers legfőbb gondolatával (világszabadság) jelszavával fejezi be.

A XIX. Század költői

  • Modern ars poetica - küledtéstudat
  • Lángoszlop, Isten küldötte (Biblia)
  • A boldog jövő politikai feltételrendszere: felvilágosodás, polgári társadalom és szocializmus

A bejegyzés trackback címe:

https://deakeosztaly2016-2020.blog.hu/api/trackback/id/tr615483514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása