Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

József Attila

2019. december 01. - rinfelm-kissat

József Attila

 

  1. Elővázlat:

 

  • Életrajz
  • Pályakép/Költészete
  • A Dunánál

 

  1. Életrajz:

 

  • 1905-ben született egyszerű proletár családban, édesapja elhagyta őket édesanyja háztartási munkák vállalásával próbálta eltartani gyermekeit.
  • Öcsödre került nevelőszülőkhöz testvérével.
  • Gyámja, Makai Ödön ügyvéd, beíratja a makói magyar királyi állami főgimnáziumába.
  • 1924-től a szegedi egyetem magyar –francia - filozófia szakos hallgatója. Innen tanárja Horger Antal elutasítja Tiszta szívvel című verse miatt.
  • Bécsben, és Párizsban is tanul, majd Budapesten tölt el két szemesztert.
  • Kapcsolatba került radikális, polgári, liberális, falusi sorsot központba helyező költői körökkel.
  • Belépett az illegális kommunista pártba.
  • Élettársa: Szántó Judit
  • Kizárták 1934-ben a kommunista pártból.
  • Kapcsolatba kerül egy barátja által a pszichoanalízissel, ami költészetére is hatással volt.
  • 1936-ban pszichikai állapota romlott, idegösszeomlást kapott és szanatóriumi kezelésre szorult.
  • Tragikus körülmények között hunyt el, öngyilkos lett.
  • Április 11-e a születésnapja, a magyar költészet napja.

 

  1. Pályakép/ költészete:

 

  • Első kötetét a Szépség koldusát 1922-ben adták ki. Ebben a kötetben hatással van tematikájára és beszédmódjára: Ady Endre, Babits Mihály, Juhász Gyula, Kosztolányi Dezső.
  • Néhány versét már a Nyugat is közölte ekkoriban; de a Népszava biztosította számára a folyamatos publikálási lehetőséget.
  • 1925-ben megjelenik második kötete a Nem én kiáltok, amely tartalmaz néhány provokatív hangú költeményt, amely erős indulatokat keltett. Ebben látszik az eltávolodás a nyugati poétikától, ami az avantgárd és a folklórhatás együttese eredményez. Erősödött verseiben a formabontás, a rímtelenség, és a szabad vers. A népdal, a népballada műfaji jellemzőit használta és a paraszti, falusi élet jelenségeit alkotta meg írásaiban.
  • A hagyománykövetés mellett a modernség jellemezte és erős baloldali elkötelezettsége is látszott 1927-1929 között írt verseiben. Ebben a néhány évben kései francia szimbolisták tisztaköltészete is hatással volt rá. 1929-ben megjelent harmadik kötete a Nincsen apám, se anyám.
  • Megismerkedett freudi pszichoanalízissel, amelynek személyiség felfogása beleépült esztétikájába. A költő alkotásmódját ennek nyomán nevezte el József Attila „szublimációnak”.
  • 1932-ben megjelent Külvárosi éj című kötette, majd 1934-ben a Medvetánc címen pedig válogatott versei. Ezekben a kötetekben megjelenő versek mutatják, hogy a világnézeti elkötelezettséget többszólamú, összetett látásmód váltja fel.
  • 1934-től régi motívumai mélyülnek el, és egészülnek ki újakkal. Pl.: anya –nő - gyermek (Gyermekké tettél), meghatározó a játék motívuma (Könnyű fehér ruhában). Sok önmegszólító és létösszegző verset ír, ezek belső, egyéni történetek, amelyek személyes önmagát, sorsát elemzi. Pl.: Szabad ötletek jegyzéke két ülésben (pszichoanalitikus önéletrajz). Fontos költeményeket írt a közösségért való felelősség, a magyar költői hagyományokat folytató, megújító gondolatok jegyében is. Pl.: A Dunánál, Hazám.
  • 1936-ban megjelent utolsó verseskötete a Nagyon fáj.
  • Összegezve költészete magába olvasztja a mítoszok világát, a népiességet, a Nyugat esztétikáját, az avantgárdot, a modern természet- és társadalomtudományokat, valamint a közösségi és az egyéni sorskérdéseket.

 

  1. A Dunánál:

 

  • Keletkezése: 1936-ban a Szép szó folyóiratban, Mai magyarok régi magyarokról című tanulmányokat tartalmazó antológia bevezetője ez a vers.
  • Műfaja: gondolati költemény
  • Hangneme: ódai, magasztos
  • Történelmi háttér: A második világháború előtt nagy gyűlölködés volt a magyarok ellen, mivel vissza szerezték volna országrészeiket amiket elvettek tőlük. A magyarok hirdetik vezető szerepüket a Kárpát medencében, ez a két világháború között vezető eszme volt, hogy megmutassák a magyarok jobbak a környező népeknél.
  • József Attila hasonló verest írt mint Ady Endre Magyar jakobinus című verse, ami azt írja le, hogy a Duna menti népeknek egy az érdeke, de a politika egymás ellen fordítja őket.
  • Első rész: 1-4. versszaka: Konkrét beszédhelyzet, leírja a tájat és átmegy egy látomásba, hipnotikus pillanat ahogy táncol a folyó. Platóni utalás: kifelé fordul a „barlangból” és nézi az örökké folyó folyót, ami az idő múlásával párhuzamos.
  • Második rész: 1-2. versszaka: Elszakadás a Duna képétől, a múlt és a jelen viszonya. Az emberben tovább élnek az ősök és tapasztalataik. Miénk a múlt mert ismerjük az, és az őseinké a jelen mert bennünk élnek tovább. Itt a lírai én tisztázta az ősökhöz fűződő viszonyát, öntudatra ébred, az hogy kik voltak őseink befolyásolják az életünket.
  • Harmadik rész: 1-4. versszaka: „Anyám kun volt, az apám félig székely, félig román, vagy tán egészen az.” Itt felidézi anyja és apja emlékét, feltehetjük a kérdést, hogy mit jelent magyarnak lenni? Ezzel tiltakozik a fajelmélet hazugságai ellen. Biológiai látomás: Az egyéni létet leszűkíti az őssejtig majd kitágítja a végtelen világig. Ír a nemzet, a Duna menti népek múltjáról, és vallja, hogy gyűlölködés helyett vállalni kell a közös történelmi múltat, és a kibékülésnek szükségességét hirdeti. A feladat: „s rendezni végre közös dolgainkat”.

A bejegyzés trackback címe:

https://deakeosztaly2016-2020.blog.hu/api/trackback/id/tr7615333656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Johanna Tóth 2020.02.20. 08:57:31

Véleményem szerint jól tanulható, köszönöm a segítséget. :)
süti beállítások módosítása