William Shakespeare drámaköltészete
- Elővázlat:
- Korszak: politikai, történelmi stílustörténet
- Reneszánsz dráma, dramaturgia
- Shakespeare: életrajz, pályakép, művei, hatása
- Rómeó és Júlia:
- műfaji besorolása
- szerkezet
- jellegzetességei
- karakterek, figurák jellemzése, jellemek
- fő konfliktusok
- stílusa, nyelvezete
- líraisága
- értelmezése
- Korszak:
- Anglia felemelkedése
- lakosság mozgása a város felett (kényszer)
- urbanizáció (=városiasodás)
- London lakossága növekedni kezd
- értelmes, színvonalas szabadidő eltöltésre megnő az igény
- SZÍNHÁZ
- magánberuházások
- versengések egymással
- Globe színház:
- kör v. sokszög alakú nyitott épület
- érdekük: a műveket ne tudják elolvasni, színházban nézzék meg
- (maradtak fent kalóz kiadások)
Színpad részei:
- nyitott emelvény: benyúlt a nézőtérbe
- belső színpad: hátulsó része, fedett, függönnyel elválasztott
- felette: is játéktér
- mesterséges világítás
- díszlet nem volt
- drámák nem tagolódtak felvonásokra
- színtér, idő gyakori változása
- női szerepeket férfiak játszották
- törekvés: minden közönségi igény kielégítésére:
- verekedés
- szájjáték
- horror jelenetek
- ágyjelenetek
- Reneszánsz korszak:
- reneszánsz újjászületése az antikvitásnak
- humanista (=emberközpontúbb) lett
- élet- és természetszeretet
- érzelmek szabadsága
- latin tragédia továbbélése
- a középkori színjátszás hagyományainak felhasználása
- valódi drámai küzdelem
- Shakespeare:
- színpada: nem az antikvitásra, hanem a középkori színházra vezethető vissza
- rövidebb
- egységes szerkezetűek
- konfliktusra épülnek
- árnyalt jellemeket, karakterek alkalmaz
- Életrajza:
- korszaka:
reneszánsz szerelmi vígjáték: Szent Iván éji álom
- korszaka:
király drámák:
- nagy tragédiák korszaka
- háború összeesküvések
- történelmi közelmúlt
kiemelkedő művei:
pl.:
- Lear [lír] Király: öregség tragédiája
- Hamlet: bosszúdráma; bizonytalan
- modern hős
- Othello: féltékenység drámaja
- Macbeth: politikai karrier építése
- árulás
- összefognak ellene
- hisz abban, hogy őt anyaszült meg nem ölheti
- végzete: megöli akinek szülés közben meghalt az anyja
- hatalom dráma
- hatalom magánya
- korszaka:
visszavonulás korszaka:
- leegyszerűsített:
- kevés szereplő
- egyszerű jellemrajzok
- kevés cselekmény
- művei:
pl.:
- Téli rege
- A vihar
- Rómeó és Júlia:
- Szerelmi tragédia
- A sorsüldözött szerelmesek motívuma - vándormotívum.
- Szerkezet: jelenetek egymásutánisága (az 5 felvonásra tagolás az utókor terméke)
- Szimmetrikus kompozíció.
- A történet: mellékszereplőkkel indít, az ő szavaikból ismerjük meg az alaphelyzetet és a többi szereplőt; a fiatalok találkoznak, első látásra egymásba szeretnek; erkélyjelenet, titkos házasságkötés; Mercutio és Tybalt halála, a fiatalok nászészakája; Romeó menekülése; a tragédiák bekövetkezése (a szerelmesek halála); a családok békülése.
- Változatok a szerelemre:
- Romeó epekedése Rózáért: be nem teljesült, plátói, petrarcai szerelem; a fiú inkább a szerelem érzésébe szerelmes, nem törődik semmivel, csak szenved, pózol, szenvedélyes.
- Páris szerelme: ez nem is szerelem, Páris praktikus gondolkodású, úgy gondol- ja, itt az idő a házasodásra, Júlia, jó parti" a szemében, a szerelmi szenvedély O a fiatalembert hidegen hagyja; a lánnyal kapcsolatos terveit az apával beszéli meg, tőle kéri meg Júlia kezét, ez a korabeli szokások, a konvenciók betartását jelenti.
- Romeó és Júlia szerelme: szerelem első látásra; első pillanattól kezdve irracionális, kiszámíthatatlan, ésszerűtlen: a fiatalok találkozásában őserő rejlik, ami mindenkit magával ragad; gátakat nem ismerő, türelmetlen, vad szenvedély; ez a szerelem felemelő és fantasztikus, ugyanakkor katasztrofális és pusztító érzés is; a két fiatal szabadon választ, de a házassággal akarják szentesíteni kapcsolatukat, ami csak titokban lehetséges (Lorinc barát szerepe).
- A főszereplők szerelme:
- a reneszánsz szabadságát is hirdeti
- de gyökerei a hagyományos felfogásból származnak;
- szerelmük egyszerre
- új
- régi
- Az egyetemes szerelemélmény legszebb és legtisztább megnyilatkozása a mű.