József Attila – Tételvázlat
Élete:
- a magyar költészet egyik legkiemelkedőbb és művészetileg legtermékenyebb alakja
- szegény proletársorban éltek
- apja 1908-ban elhagyta családját, édesanyja rákban halt meg (egész életét végigkíséri a fájdalom)
- 1922-ben öngyilkosságot kísérelt meg
- megismerkedik Juhász Gyulával, az ő segítségével és előszavával jelent meg első verseskötete: a Szépség koldusa
- a Nyugat is közölte verseit
- Illyés Gyulával és Kosztolányi Dezsővel kötött barátságot
- szerelmes lett a jómódú családból származó Vágó Mártába - eltávolodtak
- 1930-ban belépett a Kommunisták Magyarországi Pártjába
- élettársával, Szántó Judittal nagy szegénységben éltek
- Gyömrői Edit iránt érzett tragikus szerelmet, különvált Szántó Judittól, kapcsolata felújult Vágó Mártával
- utolsó verseskötete sem hozta már meg a várt elismerést
- szanatóriumba került
- vonat alá vetette magát
Pályaképe, költészete:
- kezdetben a Nyugat első nemzedékének hatását mutatja (Szépség koldusa – első kötete)
- avantgárd különböző irányaival kapcsolatba kerülve (Nem én kiáltok – második kötete) részben a modern nagyváros ellentmondásos világáról ad képet, részben a hagyományosabb szemléleti elemeket társítja merész, bizarr asszociációkkal (pl.: Medáliák, Klárisok, Medvetánc)
- néha a szelídséget hirdeti, azonban ismételten megszólal soraiban a szociális lázongás is (pl.: Tiszta szívvel, Végül)
- 30-as évek elején forradalmisággá erősödött, tudatos politikai költészetet létrehozva (pl.: A város peremén)
- erősödött benne az elidegenedés érzése (pl.: Mióta elmentél, Reménytelenül)
- 33-tól alkotta meg összetett szemléletű, hagyományosabb és avantgárd sajátosságokat ötvöző verseit
- az érzelmi reagálásokban is gazdag nyelvi anyagot erőteljes motívumszerkesztés fogja egységbe (pl.: Óda, Téli éjszaka)
- fontos szerepet kapnak különféle tájak (pl.: Falu, Külvárosi éj)
- visszatérően fejezi ki fájdalmának végleteit: szerelmeinek viszonzatlanságát (Nagyon fáj), anyja elvesztését (Kései sirató)
- megfoghatatlan bűnökkel küzd (Tudod, hogy nincs bocsánat, Kiáltás)
- erősen befolyásolta a freudi szemlélet (Amit szívedbe rejtesz, „Költőnk és Kora”)
- radikálisan demokratikus társadalomszemléletét életének utolsó éveiben is értékes versekkel fejezte ki (Thomas Mann üdvözlése, Hazám, Levegőt!)
- az életörömre vágyás kései szerelmi ciklusait is át tudja hatni (Flóra)
- magas művészi szintet képviselnek önmegszólító versei (Tudod, hogy nincs bocsánat)
- műfordítóként a szomszéd népek kortárs lírájának tolmácsolására törekedett; értékesek Villon-fordításai is