Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

József Attila

2019. december 01. - rinfelm-kissat

József Attila

 

Elővázlat:

  • Életrajza
  • Pályaképe
  • Költészete: Főbb művei (Tiszta szívvel, Külvárosi éj, Óda, A Dunánál, Klárisok, Tudod, hogy nincs bocsánat)
  1. Életrajz:
  • Született: 1905. (április 11. = A költészet világnapja)
  • Édesapja: József Áron, szappanfőző munkás, új családot alapított Romániában
  • Édesanyja: Pőcze Borbála, úri házaknál vállalt munkákat gyermekeinek eltartása érdekében
  • Etelka nővérével Öcsödre kerültek nevelőszülőkhöz
  • József Attila gyámja Makai Ödön (Jolán nővére férje) lett.
  • Tanulmányai: 1924-27
  • szegedi egyetem-francia-filozófia szakos hallgató
  • bécsi egyetem
  • Párizsban a Sorbonne-on tanult
  • budapesti egyetem bölcsész karán (2 szemeszter)
  • Szerelmei (és következményei): 1928-37
  • Vágó Márta: révén kapcsolatba került a polgári radikális és liberális körökkel, majd belépett az illegális kommunista pártba
  • Szántó Judit: élettársi kapcsolat. Ez alatt az idő alatt kapcsolatba került a pszichoanalízissel (Rapaport Samu révén)
  • Gyömrői Edithez (pszichoanalítikusához): beteges szerelem fűzte, pszichikai állapota egyre jobban megromlott
  • Kozmutza Flóra: Illyes Gyula későbbi felesége
  • utolsó idegroppanása, szanatóriumi kezelés
  • Elhunyt: 1937. december 3-án tragikus körülmények között
  1. Pályakép:
  2. A pályakezdés évei:
  • 1922: Juhász Gyula ajánlásával nyomdában látott napvilágot első kötete melynek címe: Szépség koldusa, előszavát: Juhász Gyula írta
  • Nem én kiáltok: második kötete mely provokatív hangú költeménye erős indulatot keltett:
  • Lázadó Krisztus: istenkáromlás vádja
  • Tiszta szívvel: szembeállította a szegedi egyetem dékánjával; Horger Antallal
  1. Szürrealizmus és tiszta költészet: 1927-29
  • hagyománykötéssel tudatosan összeegyeztetett modernség
  • a baloldali elkötelezettség mellett határozott költői kísérlet jellemezte
  • Hatással volt rá:
  • kései francia szimbolisták
  • francia szürrealizmus alakította képalkotását és versszerkezetét
  • Klárisok
  • Merített különböző rétegekből:
  • a folklór ősi
  • szürreális
  • groteszk
  1. Közösségi költőszerep:
  • erősödött népi jellegű közéleti érdeklődése
  • bekapcsolódott az illegális kommunista mozgalomba
  • a marxista filozófia és közgazdaságtan irányába tájékozódott
  • szómágia: az írásbeliség előtti kor mágikus világképű gondolkodásának jellemzője. Hit abban, hogy a szónak cselekvésértéke, természetfölötti hatalma van.
  1. Pszichoanalízis és költészet:
  • 1931-től: megismerkedett a freudi pszichoanalízissel. beépül esztétikájába
  • tudattalannal dolgozik
  1. Összetett látásmód, lírájának kiteljesedése:
  • Kötött alkotása: Külvárosi éj, és válogatott verseit tartalmazó: Medvetánc
  • A megváltozott költői világkép összegzése: Eszmélet
  1. Kései versek világa:
  • Megszaporodnak az önmegszólító gesztusok: Tudod, hogy nincs bocsánat
  • Határozott történetszerűség
  1. Költészete:
  2. Tiszta szívvel:
  • A költői én elhagyatottsága, végleges elkeseredése, céltalansága.
  • 01-6. sor:
  • A mindenétől megfosztott ember állapotrajza, felsorolást tartalmaz, tagadó szerkezetek sokasága.

"Nincsen apám, se anyám, se istenem, se hazám, se bölcsőm, se szemfedőm, se csókom, se szeretőm."

  • A személyes lét egzisztenciális veszélyeztetettsége.
  • Egyetlen érték: a fiatalság.
  • 7-12. sor:
  • Az erre való reakció - a mindenre képes elkeseredés.
  • A vers beszélője önmagát az igazság, a szépség, a tisztaság letéteményesének tekinti.
  • 13-16. sor:
  • A bűnös társadalom megbünteti a lázadót, de az még halála után is tiltakozik.
  • A vers lírai hőse kívül helyezi magát a hazug társadalmon, semmibe veszi azok törvényeit, öntörvényű értékrendszert alakít ki.
  • "Elfognak és felkötnek, áldott földdel elfödnek s halált hozó fű terem gyönyörű szép szívemen."
  • A vers egyszerre fejez ki lázadást és szeretetvágyat, árvaságot.
  1. Külvárosi éj:
  • A külvárosi táj, az éjszaka meghatározó motívuma költészetének.
  • Szerkezete: a versjelen ideje, a látvány ideje: az este, az éjszaka.
  • Ez az éjszaka szimbolikus jelentőségűvé válik, az emberi lét feltételrendszerét fejezi ki.
  • A leírás és az értelmezés nem egymást követi, hanem a leírás magába foglalja az értelmezést is.
  • A költő magatartása szemlélődő, tipikus versindítási helyzet költészetében, hogy önmagát belehelyezi a versbéli tájba, így elkötelezett szemlélője is az ábrázolt valóságnak.
  • Az elkötelezettség kifejezésmódja az őrzés, virrasztás.
  • Komplex költői képek: megmutatkoznak a különböző emberi magatartásformák.
  • Motívumok:
  • csönd: a halál birodalma, a sivárság élménye, az eszmélés alkalma;
  • a víz, a nedvesség, nyirkosság: szegénység;
  • kifosztottság motívumához kapcsolódik az érc, a vas motívuma.
  • Jellegzetes alakok: rendőr, munkás, röpcédulákkal surranó elvtárs, a proletár.
  • A vers zárlata: a mindenséghez forduló, a harcot vállaló költő ódai hangvételű vallomása.
  • Külvárosi leíró verseiben: a költő az élet legsivárabb övezetében néz szembe a valósággal. József Attila saját kifejezési formájaként használja a külvárosi tájat, a tárgyi világát önnön belső világaként jeleníti meg.
  • Összegezve: József Attilánál nem hagyományos tájszemléletről és tájversről van szó. Nála a táj úgy fejez ki belső tájat, hogy a tájleírás a tudatállapot rajza, az elemek kölcsönösen értelmezik egymást.
  1. A Dunánál:
  • ,,...rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk: és nem is kevés"
  • Alkalmi vers: mely a Mai magyarok régi magyarokról címmel megjelent antológia bevezető verse.
  • A költő súlyos helyzetben vállalta magára a történelem erkölcsi követelményét.
  • Az eszmélés verse: a felismert törvényszerűségek határozzák meg a költő társadalmi és személyes célkitűzéseit.
  • Alaphelyzet: a költő egy adott pontról szemlélődik.
  • A vers szerkezete:
  • Az első rész: fő motívuma a víz archetípusa (a Duna képe és ennek asszociációi) az idő és emlékezet allegóriája.
  • A költő odafordul a tárgyhoz; megindít egy belső folyamatot: az idő folytonosságát.
  • A folyó hullámai: a történelem.
  • Az eső: a múlt.
  • A lírai én szemlélődésének tárgya egyszerre külső és belső.
  • A második rész: a lírai én jelen pillanatában benne van a múlt minden tapasztalata, általános válasz az első részben feltett kérdésekre: a mai ember csak az ősök tapasztalatát elsajátítva munkálkodhat.
  • Ellentétpárokból építkezik, az ember és az emberiség, a múlt és a jelen összefüggései tárulnak fel.
  • A harmadik rész:
  • Saját múltját és közösségének történelmi és nemzeti-etnikai tapasztalatát veszi birtokba, a múltból és jelenből itt vonja le a tanulságot a jövő számára, a költői én kitágul. A keleti filozófia hatása: a világmindenség egyetlen szubsztanciából bontakozott ki, hogy egy idő után minden ismét eggyé olvadjon.
  • A teljes múlt vállalása: csak egy megváltott emberiség tudja vállalni és rendezni múltját.
  • A létet irányító természeti és társadalmi törvény kimondása az utolsó versszak.
  • A három idősík végső egysége a gondok feloldása.
  • A vers műfaja: óda
  1. Tudod, hogy nincs bocsánat:
  • Önmegszólító vers.
  • Egyetlen szerep vállalása: a halál.
  • Végső létösszegzés is: az életben nincs számára vállalható szerep (a remény önmegcsalás) hiányoznak személyisége fönntartásához.
  • Bűntudat érzése: el nem követett bűnei miatt, bűne személyiségének elvesztése.
  • Létösszegző vers
  • emberi/költői sorsát teszi mérlegre.

 

 

 

Arany Anna

A bejegyzés trackback címe:

https://deakeosztaly2016-2020.blog.hu/api/trackback/id/tr9715333504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása