Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Zalaegerszeg Deák E osztály blogja 2016-2020

Babits Mihály (1883, Szekszárd – 1941, Budapest)

2019. június 09. - rinfelm-kissat

Élete

  • apja Babits Mihály törvényszéki bíró, anyja Kelemen Auróra (művelt, vallásos család)
  • a négy testvér közül a legidősebb
  • elemi iskolák: Szekszárd, Budapest, Pécs
  • gimnázium: Pécs (ciszterciek)
  • budapesti egyetem: magyar–francia szak (a franciát latinra cseréli)
  • tanít Baján, Szegeden, majd Fogarason
  • itáliai utazás
  • (1908) A Holnap közli néhány versét
  • (1911-től) Budapesten tanít
  • a Nyugat állandó munkatársa lesz
  • tiltakozik a háború ellen (Játszottam a kezével verse hazafiatlanság vádja) (1918) nyugdíjazzák
  • (1919) egyetemi tanárrá nevezik ki a 20-as években támadások érik
  • (1921) házasság Török Sophie-val (Tanner Ilona)
  • (1929) a Baumgarten-alapítvány kurátora
  • (1929–41) a Nyugat főszerkesztője
  • (1937) gégerákot állapítanak meg nála

 

 Munkássága

  • gondolati líra
  • értekező próza: irodalomtörténeti, kritikai tanulmányok (Az európai irodalom története)
  • műfordítások (Szophoklész, Dante, Baudelaire)
  • 5 regény (A gólyakalifa, Timár Virgil fia, Halálfiai), 2 dráma
  • verseskötetei:
    • Levelek Iris koszorújából (1909)
    • Herceg, hátha megjön a tél is! (1911)
    • Recitativ (1916)
    • Az istenek halnak, az ember él (1929)

Keresztül-kasul az életemen (emlékek, tanulmányok)

Jónás könyve

In Horatium (1904)

  • a kötet nyitóverse, óda (a kozmikus erőkhöz)
  • ars poetica: a költő Horatiushoz méri magát, szembeszáll a tömegízléssel, a beavatottakhoz akar szólni
  • örökös változás (utalás Hérakleitoszra) költői célkitűzés: „Ekként a dal is légyen örökkön új” állandó megújulás, „soha-meg-nem-elégedés” ( Horatius: megelégedés, arany közép)

programvers

Fekete ország (1906–07)

  • álom: minden fekete ~ halál, pusztulás
  • minden anyag pusztulásra van ítélve, minden magában hordozza a pusztulást

A lírikus epilógja (1903)

  • a kötet záróverse, szonett
  • valóság vágy: a mindenséget akarja megverselni, de csak önmagáról tud szólni, az én bezártsága, a világ megismerhetetlensége lírai panasz utolsó vsz.: a mindenség és az én azonosulása (önmagában fedezi fel a világ végtelenségét)

Szembenézés a halállal

Ősz és tavasz között (1936)

  • „a halál rettenetében fogant”
  • cím: a tél körülírása (~ halál)
  • ütemhangsúlyos verselés, páros rím, refrén
  • elégikus hangnem
  • példázatos jelleg: konvencionális hasonlatok, metaforák
  • szerkezetét az évszakok váltakozásának rendje határozza meg
  • (1-2. vsz.) ősz ~ öregség, elmúlás
  • (3-4. vsz.) tél ~ gyermeki emlékek / halottas ágy
  • (5-6. vsz.) év vége és újév fordulója ~ az idő múlása
  • (7. vsz.) tavasz az én számára a tél nem múlik el (E/1. sz. a korábbi tárgyias kifejezésmód személyessé válik), a természet rendje és az emberi élet párhuzama megszűnik; megújuló természet ↔ halál véglegessége
  • az egyén elmagányosodása, a halállal egyedül kell szembenéznie, ennek fényében emberi kapcsolatai és életműve is átértékelődik
  • (10. vsz.) visszatérő nyitókép; csak az asszonyi jóság jelent vigaszt fájdalmas beletörődésBalázsolás (1937)
  • gégeműtétje előtt írja
  • 12 és 8 szótagos, rímtelen sorok, sorátlépések ~ zaklatottság, „zihálás”
  • egyszerű szöveg gyermekkori szertartás (Balázs-áldás) emléke, gyermeki bizalom felidézése, némi öniróniával
  • önvád felnőttkori hálátlansága miatt
  • kétféle magatartástípus: gyermek - felnőtt
  • saját élete és Szent Balázs sorsa közti párhuzam
  • verszárlat: talán nem is csodát vár, hanem a belenyugvás bölcsességét

Jónás könyve (1938) Keletkezéstörténet, műfaj

  • műtétje után a betegágyán írja
  • egy új, pusztító háború lehetősége (pl.: Anschluss)
  • az emberiség és a kultúra értékeinek féltése mit tehet a költő a hatalommal szemben?
  • négyrészes elbeszélő költemény
  • bibliai történet mögé rejtett szellemi önéletrajz, lírai önvallomás

Történet

  • Jónás kezdetben nem akar Ninivébe menni, magányra és békére vágyik, egy szigetre menekülne, de nem térhet ki sorsa, kötelessége elől
  • gyáva, szánalmas, nevetséges alak
  • a legkilátástalanabb helyzetben ismeri fel felelősségét
  • Ninivében kigúnyolják feldúltan a sivatagba menekül
  • a bibliai történetet követi, de helyenként naturalisztikus részletekkel egészíti ki (pl.: tengeri vihar, cet gyomrában, ninivei vásár)
  • legfontosabb eltérés: a niniveiek a Biblia szerint hallgatnak Jónásra
  • Ninive (~ emberiség?) megmenekül

Értelmezés

  • Jónás felháborodása jogos, de a pusztulást kívánni jogtalan (~ az igazság követelése igazságtalanságba és embertelenségbe csaphat át) Jónás feladata nem az ítélkezés, hanem az igazság hirdetése, szavakkal, az igazság erejével küzdeni a bűn és a barbárság ellen
  • Babits humanizmusa: az emberi kultúra értékei nem pusztulhatnak el Isten feladata az ítélkezés, az ember dolga az értékek védelme és megőrzése
  • drámaiság: Isten és Jónás „konfliktusa”

Stílus

  • hangnem kettőssége: pátosz, irónia, groteszk humor keveredése
  • nyelvi archaizmusok (bibliai nyelvezet) + profán, naturalista kifejezések keveredése
  • versforma: egyenetlen hosszúságú, páros rímű, jambikus sorok, gyakori soráthajlások

Jónás imája (1939)

  • a prófétaszerep személyessé tétele
  • költészetének megújulásáért, újjászületéséért könyörög
  • két mondatból áll
  • (1-6. sor) a régi szavak hűtlensége, céltalan sorsa
  • (7. sortól) bizakodás, hogy élete hátralévő részében rátalál a régi hangra, Isten sugallatára a költő az igazság közvetítője

A bejegyzés trackback címe:

https://deakeosztaly2016-2020.blog.hu/api/trackback/id/tr8814886434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása