Madách Imre tételvázlat
1.Jelentősége
Madách Imre azért jelentős, és nem mellesleg érettségi tétel, mivel az egy könyvével is sikert alkotott, emellett a közéleti életben is nyomot hagyott.
2.Életrajz
- Alsó-Sztregova, köznemesi család, 1823
- Váci gimnázium, Pesti egyetem filozófiai tanfolyam
- 1838-jogi kar
- Barátságot kötött Szontagh Pállal (Lucifer mintája)
- 1845- Fráter Erzsébet, későbbiekben elváltak
- Szabadságharc- bebörtönzés, 1861-ben visszatér, mint országgyűlési képviselő
- Ember tragédiája sikeres lett
- Arany Jánostól kér segítséget könyvét illetően
- Egykönyves szerző
- Műfaj
- Madách műve romantikus emberiségköltemény
- A drámatípus világértelmezése megőrzi, a két világszint feltételezését azért nevezik két szintes drámának
- A Fausthoz hasonlóan az Ember tragédiája is kevert mű nemű alkotás
- Formailag dialógusokkal és monológokkal halad előre
- Jelenetek lazán függnek össze
- Sem időben, sem térben nem kapcsolódnak össze
- Mozaikos szerkezet
- Nagy időtávot átfogó szerkezet
- A mű szerkezete
- A mű szerkezetét kétfelé bonthatjuk, az egyik az érszerkezet a másik pedig az időszerkezet
- Térszerkezetet a 15 színre osztja fel, keret és álomszíneket is elkülönít
- A helyszínek száma kevesebb a 15-nél, mivel 2 helyszín ismétlődik
- A tragédia két világszint határán játszódik
- A kétszintes drámának megfelelően az időviszonyok is osztottak
-A drámai cselekmény indulásának kitüntetett ideje a végtelen egy pillanata, a teremtés és a befejezésnek mozzanatai
- Egymással való viszony
- Az Úr végig mellékszereplő, a hangsúly Lucifer és Ádám vitáján van, Éva néha fel-fel bukkan, de a végén föléjük emelkedik
- Eszmék
- Egyiptom- az egyén szabadsága
- Athén- egyenlőség a közösségben
- Róma- menekülés a kéjbe
- Konstantinápoly- testvériséget hirdető kereszténység
- Prága (1-2)- menekülés a tudományba
- Párizs- szabadság, egyenlőség, testvériség
- London- szabad verseny
- falanszter- egyenlőség helyett egyformaság
- az űr- menekülés az anyagtalanba
- eszkimószín- a testvériség elkorcsosulása, eszme nélküli állapot
7.Stílus
- Régies, archaikus
- Arany János stilisztikai javításokat javasolt
- Ez a stílus aforisztikus